Neomorfizm

Minimalizm był latami wybawieniem dla projektantów. Szczególnie w roli wymówki dla średniego warsztatu i braku czasu. Nie o tym będę jednak pisał. Długo spodziewaliśmy się powrotu gradientów oraz przepychu graficznego… i oto doczekaliśmy się poważnego trendu na tym opartego. Pora powitać neomorfizm.

Zapewne widziałeś wzorowane na tym stylu projekty. Z grubsza chodzi o wykorzystanie gradientów jako subtelnych cieni i świateł. Zamiast dalszej rozprawki na temat jego głównych cech, poniżej znajdziesz kilka screenów aplikacji, nad którą pracowałem.

Makiety aplikacji mobilnych, których interfejs został zaprojektowany w oparciu o styl neomorfizmu.

Neomorfizm jest świeży, ciekawy i zwykle podoba się klientom. Co to oznacza dla projektantów, a przede wszystkim użytkowników? Czy zobaczymy go szerzej w użyciu czy zostanie wyłącznie w koncepcyjnych projektach i efektownych UI-kit’ach? Wydaje mi się, że może to być ciekawy trend. Dlatego zacznę od wymienienia jego wad i zagrożeń.

Już na pierwszy rzut oka widać, że ten styl projektowania sprawdzi się raczej w mniej skomplikowanych projektach. Nie wyobrażam sobie zaprojektowanych w nim bardziej złożonych interfejsów. Niestety korzystając z neomorfizmu, zawsze będziemy zużywać więcej przestrzeni, co sporo utrudnia, bo jednocześnie musimy dbać o czystość projektu. Ten styl sprawdzi się zatem w prostych, ale przemyślanych projektach. Kolejnym zagrożeniem może być mniejsza czytelność. Jeżeli prezentujemy projekt osobom z dobrym wzrokiem i przede wszystkim na dobrym wyświetlaczu, możemy być pewni sukcesu. Natomiast sprawa wygląda zupełnie inaczej, jeżeli jeden z tych warunków nie zostanie spełniony. Można pod to podpiąć jeszcze dark mode, który jest obecnie szalenie popularny i wygląda zwykle świetnie w połączeniu z nowoczesnymi wyświetlaczami AMOLED. W tym wypadku, niestety, nie uzyskamy w pełni czarnego tła, czyli nie wyciągniemy maksimum z tych wyświetlaczy.

Do tej pory opowiedziałem o wykorzystaniu tego stylu w tworzeniu interfejsów. Czy jednak wyjdziemy poza ramy interfejsów? Myślę, że nie. W ilustracjach ten styl się nie sprawdzi. W druku również. W reklamie, sklepach i tym podobnych również nie. Będę zaskoczony, jeżeli znajdzie się projektant, który przepchnie w większym projekcie sprzedażowym przycisk CTA zrobiony w ten sposób. Taki przycisk będzie mało widoczny i generalnie nienadający się do tego zastosowania. Trójwymiarowe rendery i animacje również odpadają. Wróćmy zatem do interfejsów i zobaczmy, co za pomocą neomorfizmu można zrobić dobrze.

Neomorfizm wygląda efektownie, jeżeli zaczniemy go łączyć z innymi metodami projektowania. Świetnie sprawdzi się w mniej eksponowanych elementach interfejsów. Mam na myśli wszelkiego rodzaju panele, okna, paski, przełączniki i tym podobne. Elementy, które nie powinny odciągać wzroku użytkownika. Napisałem wcześniej, że nie widzę tej metody projektowania w sklepach i podobnych rozwiązaniach. Zobacz zatem, jak wyglądają karty porównawcze produkty lub usługi. Zwróć uwagę, jak mocno skupiamy uwagę użytkownika na zawartości. 

Screen prezentujący zalesty łączenia stylu neomorfizmu z innymi stylami w projektowaniu interfejsów sklepów internetowych.

Jest również takie miejsce, gdzie neomorfizm może być wykorzystany w całości. Domyślam się, że jest Ci znana tematyka dużej ilości bodźców w naszym życiu. Zmęczenie kolorami, powiadomieniami, aplikacjami. Na tej kanwie powstały na przykład czytniki e-booków oparte o papier elektroniczny. Odpoczynek dla oczu. Powstają również ciekawe start-up’y, które wprowadzają telefony wyłącznie z możliwością dzwonienia. Dla ludzi, którzy mają dosyć codziennego zgiełku. Tego typu urządzenia i aplikacje w stylu slow life, mogą być naturalnym miejscem dla wykorzystania projektowania opartego o wizualny styl neomorfizmu.

Niedługo będziemy mieli możliwość sprawdzenia tego wszystkiego w praktyce. Niekoniecznie jako apki oparte wyłącznie na tym stylu projektowania, tak jak material design. Częściej zobaczymy elementy interfejsów lub stron internetowych wykonane w tym duchu. Siłą neomorfizmu jest ciekawe połączenie go z inną stylistyką. Nie jest to jednak Graal, który samodzielnie zdefiniuje zasady projektowania wizualnego. 

Artykuł opublikowany w kategorii Interfejs użytkownika,Tagi:
vitamins to increase sperm volume|whats the difference between genius burn vs genius diet pills|select cannabis vape oil